kan ik een dragende muur metsen met Ytonblokken (glasbeton)

ik wil zelf een veranda maken, een stuk met steen en een stuk met glas. als steen zou ik glasbeton willen gebruiken, dus die grote witte 'stenen" die je makkelijk kan doorzagen
kan dat dienen voor een dragende muur? Zo ja, hoe maak ik ze goed waterdicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.3K

Het beste antwoord

bedoel je geen "gasbeton"? Dat maakt nogal een verschil. En verder, tja, dit is nou net zo'n vraag waraop je alleen "dat hangt ervan af" kunt antwoorden. Wat is het gewicht dat die muur moet dragen? Hoe dik wordt-ie? Daar hangt het vanaf. En wat dat waterdicht zijn betreft: hetzelfde. Is het een buitenmuur? (lijkt me alleen al niet mooi, maar wie ben ik?) Komt er een spouw achter?
Je zult om te beginnen moeten aangeven wat je precies wilt maken (oké, een veranda, maar dan? een veranda heeft geen dragende muren, toch? Of wil je ook de muur eronder metselen?)
Het standaard antwoord hier is: sorry, mijn kristallen bol is stuk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Glasbeton bestaat niet. Ik neem aan dat je gasbeton bedoelt.
Dat kun je niet inzetten als dragende muur.
Wel als tussenmuurje, of als extra isolerende muur, maar gasbeton (ytong) is zeker niet geschikt om te dragen.
Vraag even voor verder advies aan de locale aannemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glasbeton bestaat ook, is een KNAUF product, is waterdichtbeton (in platen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wist ik niet.
Ik trek mijn antwoord terug uit deze vraag.
paulus811
13 jaar geleden
Nou Koole122, antwoord lijkt me prima hoor. Stalckystone heeft het over grote witte stenen 'die makkelijk door te zagen zijn'. Ga er maar vanuit dat ie gasbeton bedoelt.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@paulus, was ook geen min, alleen even aangegeven dat glasbeton ook bestaat. Voor de rest niks mis met het antwoord.
paulus811
13 jaar geleden
Jeroen, ik reageerde op de opmerking van koole dat hij het antwoord wilde terugtrekken. Volgens mij niet nodig en jouw toevoeging lijkt mij een waardevolle. :-)
Gasbetonblokken zijn alleen bedoeld als tussenmuurtjes binnen in huis, maar nooit als draagmuur.
je kan wel gewone betonblokken gebruiken, maar pas op voor het enorme gewicht van een muur, dus een voldoende sterke fundering maken( beton storten met bewapening)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Gasbetonblokken zijn niet geschikt voor een draagmuur. Wel zijn er vele andere toepassingen. Alleen is dat de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gasbeton blokken zelf zijn niet te gebruiken voor een dragende muur. Mocht je hier toch mee willen werken omdat ze lekker goedkoop zijn en makkelijk te monteren.
Kun je misschien beter een stalen geraamte (I - Balken)maken (lees : laten lassen) en deze ter plaatsen in elkaar zetten. nu kunt u de tussen gedeeltes opvullen met gasbeton.
Let wel op dat alleen een metalen geraamte niet alleen de sterkte bepaald. Ook de verankering in de grond is van groot belang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wel blokken die lijken op gasbetonblokken maar die zijn van kalkzandsteen en daar kan je wel een dragende muur van optrekken, maar let op ook hier is verschil in, maar ook in welke belasting komt er op te staan een goede berekening is bij dragende muren heel erg belangrijk en zo ook de fundering eronder. Laat je heel goed informeren als je in dragende muren veranderingen gaat aanbrengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie eens op deze site http://www.xella.be.

Hoe sluit ik een drangende Ytong-muur aan op een bestaande muur?
Als men een bijbouw optrekt, is men soms verplicht een muur te bevestigen aan het bestaand gebouw.  Er wordt dan een zettingsvoeg voorzien, zodat de beide muren afzonderlijk kunnen bewegen.  Het nieuwe stuk wordt aan het bestaande gebouw bevestigd d.m.v. veerankers.  Deze worden aangebracht om de 2 lagen.  Voor nieuwe YTONG-muren van 24 cm of dikker brengt men steeds 2 veerankers naast elkaar aan.

Een specifieke en duidelijk gestelde vraag op deze site, zal wellicht meer info bezorgen.